Tulikuuma Kummun ravintoloissa karaoke raikaa nyt pörssisähköllä

Kirjoittanut Juha Pakarinen on 24.1 .2024 10:02

Tulikuuma Kummun Jolene Happy Bar Tampereella karaoke raikaa ja tunnelma on katossa. Kuva: Tulikuuma Kumpu Oy.

Tulikuuma Kumpu on Pohjois-Savosta ponnistava ravintolaketju, jonka 32:ssa kansankuppilassa lämmin ja kotoisa tunnelma sekä karaoke toivottavat tervetulleeksi ympäri Suomen. Kymmenien ravintoloiden kokonaisuus vaatii hallittavuutta, mikä näkyy myös sähkösopimuksissa. Vuoden 2022 lopulla tulleet kustannuspaineet ja korotuskirjeet sähkön hintaan saivat ravintolaketjun miettimään sähkönhankintaa uudelleen. Ratkaisuksi valikoitui PKS:n Priimaplus-sopimus, jonka hyvä asiakaspalvelu ja selkeä kokonaisnäkymä eri toimipaikkojen kulutukseen ovat helpottaneet ravintoloitsijan arkea.

Kansankuppiloita, joissa karaoke raikaa


Tulikuuma Kummun
historia juontaa juurensa 12 vuoden päähän Pohjois-Savon Leppävirralle, jonne kaksi maalaispoikaa päättivät perustaa kahvinjuontipaikan vastaamaan Leppävirran kunnan asukkaiden ravintolakysyntää. Ravintoloita alkoi pikkuhiljaa nousta myös muille paikkakunnille ja tänä päivänä ketjulla on jo 32 ravintolaa ympäri Suomen. Viimeisimpänä juuri talvisesongin kynnyksellä aukesi marraskuussa 2023 ravintola Kaunis Jorma Saariselälle.

Kaikkia Tulikuuma Kummun ravintoloita yhdistää niiden kansankuppilamainen tunnelma, lompakkoystävällinen hinnoittelu sekä karaoke, jonka parissa sekä nuoret aikuiset että varttuneempi väestö pääsevät toteuttamaan itseään. Vuonna 2013 yrityksen neljännen ravintolan kohdalla toimintaan mukaan tulleen toimitusjohtaja Tuomo Raution mukaan uusia ravintoloita on odotettavissa säännöllisesti tulevinakin vuosina.

Karaoke_Bar_Jolene_Pori_696
Tunteikasta tulkintaa Porissa toimivan Pub Jolenen karaokessa. Kuva: Tulikuuma Kumpu Oy

 

Helppous ja selkeä näkymä eri toimipaikkojen sähkönkulutukseen houkutteli Priimaplussaan


Tulikuuma Kumpu alkoi siirtää yksiköitään Priimaplus-sopimuksiin vuoden 2023 aikana. Sinetti sopimusten yhtenäistämiseen tuli vuonna 2022, kun ravintoloiden sähkösopimukset olivat levällään usealta eri toimittajalta ja samaan aikaan elettiin energiakriisiä. Yrityksessä oli pohdittu pidemmän aikaa sopimusten keskittämistä yhteen paikkaan ja kun korotuskirjeitä toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin alkoi saapua, oli päätös siirtyä PKS asiakkaaksi helppo.

“Sähkö on euroina iso asia taustalla, mutta ei ydinbisnestä. Paikkoja on massana, joten halusimme keskittää sähkönhankintaa. Meitä kiinnosti hallittavuus ja selkeys. Meillä oli muutama vaihtoehto, mutta päädyimme PKS:ään taustaohjelmien ja selkeyden vuoksi. Tärkeää oli, että saamme raportoinnit kaikista yksiköistä samalla kertaa.“

Tuomo Rautio, toimitusjohtaja, Tulikuuma Kumpu Oy

Toimipaikkojen sähkönkulutus vaihtelee ravintolakohtaisesti riippuen siitä, mitä tekniikkaa ravintolassa on. Pienemmät pubit kuluttavat kuukausitasolla 4 000-6 000 kWh ja suurin ruokaravintola noin 17 000-20 000 kWh. Eniten energiaa kuluu ilmanvaihtoon ja lämmitykseen, mutta myös tiskikoneet ja muut keittiön laitteet vievät oman osansa. Raution mukaan isoimmissa kulutuspaikoissa näkyy Priima Liven raporteilta selkeästi kellonlyömä, jolloin kokit ovat käynnistäneet ruoanlaiton. 

Viimeisen kahden vuoden aikana sähköasiat ovat tulleet vahvasti ihmisten kahvipöytä- ja pubikeskusteluihin mukaan. Rautio tunnistaa ilmiön ja sanoo seuraavansa itsekin markkinaa ja keskusteluja aktiivisemmin kuin aiemmin. Lisäksi ympäristöajattelu näkyy ravintola-alalla jatkuvasti enemmän, mikä näkyy myös energia-asioissa.

Olen myös mielenkiinnosta seurannut vanhojen kiinteistöjen sähkönohjausta. Meidän alalla ympäristöajattelu tulee hieman jäljessä, mutta tulee kuitenkin. Erilaiset kelloajastukset, lämmön talteenotto ja muut keinot pienentävät sähkönkulutusta. Lisäksi laitekauppiaat myyvät jatkuvasti energiatehokkaampia laitteita“, Rautio kertoo.

 

Ravintola Kaunis Jorma PieksämäelläKesäistä tunnelmaa Tulikuuma Kummun Pieksämäellä sijaitsevassa ravintola Kaunis Jormassa. Kuva: Tulikuuma Kumpu Oy

Pörssisähkö ja hinnankiinnityspalvelu tuovat helppoutta ja vakautta samassa paketissa


Pääpaino ravintoloiden sähkönkulutuksessa sijoittuu iltoihin ja viikonloppuihin, jolloin myös sähkön spot-hinta on tyypillisesti halvimmillaan. Suuressa osassa Tulikuuma Kummun ravintoloita on laajat aukioloajat, mikä ohjaa kulutusta jonkin verran myös päivälle, mutta isoimmat kulutuspiikit ovat perjantai- ja lauantai öinä. Pörssisähköön siirtyminen ei ollut Tulikuuma Kummun ravintoloille entuudestaan täysin vierasta, sillä heillä oli aiemminkin ollut yhteishankintapaketteja, joista osassa oli pörssisähköä. Vuoden 2022 muutokset sähkömarkkinoilla saivat heidät kuitenkin selvittämään yhä enemmän pörssisähkön plussia ja miinuksia.

“Pörssisähköön siirtymisessä oli pieni jännityskynnys, joka on kuitenkin laantunut koko ajan. Pörssisähköön siirtyminen on osoittautunut yllättävän vakaaksi ja hintakiinnitykset tuovat lisää turvaa.”

Priimaplus-sopimukseen kuuluvat hintakiinnitykset ovat tulleet Tulikuuma Kummun ravintoloille tutuksi hinnankiinnityspalvelun kautta. Hinnankiinnityspalveluun lähdettiin osittain kokeilunhalusta sekä halusta säästää aikaa ja siirtää vastuuta hintojen ja maailmantilanteen seuraamisesta PKS:lle. Tähän mennessä PKS:n asiantuntijat ovat tehneet Tulikuuma Kummulle osittaisia hintakiinnityksiä (50 % sähkön hinnasta) aina vuoden 2024 loppuun asti. Näin lyhyessä ajassa merkittäviä euromääräisiä hyötyjä ei ole juuri tullut, mutta Rautio uskoo, että tulevaisuudessa ominaisuuden hyödyt tulevat näkymään.

“Hinnankiinnityspalvelu on tuonut ennustettavuutta ja mahdollisuutta ennakoida kustannuksia pidemmälle aikavälille. Hinnat pomppivat, mutta emme halua sitoa omaa aikaamme niiden seuraamiseen. On helpompaa, että ammattilaiset seuraavat hintoja ja tekevät kiinnityksiä puolestamme niin voimme keskittyä omaan liiketoimintaamme. Tällä hetkellä tunne hyödyistä on +/- 0, mutta uskon että pidemmällä aikavälillä tulee enemmän hyötyjä”, Rautio kertoo.

Pub_Waski_ED2048-2856Kisakatsomo Tulikuuma Kummun ravintola Pub Waskissa Vantaalla. Kuva: Tulikuuma Kumpu Oy

Ravintoloitsija arvostaa asiakaspalvelua ihmiseltä ihmiselle


Rautio korostaa sitä, miten hyvin yhteistyö PKS:n kanssa on sujunut ja kuinka heidän asioistaan on vastannut sama tuttu henkilö, joka tuntee heidän liiketoimintansa

“Teemme moneen suuntaan asioita ja kauppaa. Arvostan sitä, että meille on korvamerkitty asiakaspalvelija, joka tuntee meidät. Minun ja firmankin elämä on hieman erilaisessa rytmissä. Laitan viikonloppuna viestiä, että tarvitsen tällaisen sopimuksen ja maanantaina tulee vastaus, että asia on kunnossa.

Rautio korostaa sitä, kuinka tärkeää selkeys ja ymmärrettävyys sähkömarkkinoilla ovat. Kiireisellä ravintolayrittäjällä ei ole aikaa opiskella hienouksia ja korulauseita, joten on tärkeää tietää, mitä tilaa ja mikä on marginaali. PKS:n Priima Livestä hintatiedot sekä eri toimipaikkojen kulutustiedot ovat helposti saatavilla milloin tahansa ja Rautio voi luottaa siihen, että hommat toimivat taustalla sujuvasti.

“Olen todennut, että kun emme kiinnitä huomioita taustalla toimiviin kumppaneihin eikä sieltä tule meille ylimääräistä, hommat yleensä toimivat. On tärkeää, että minun ei tarvitse päivittäin seurata sähkön hintaa, vaan tiedän että hommat toimivat taustalla,“ Rautio kiittelee.

PKS ja Priima on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi, ja yhteistyö PKS:n kanssa on helpottanut Tulikuuma Kummun energianhallintaa jättäen tilaa keskittyä olennaiseen – lämpimään ja kotoisaan tunnelmaan sekä karaoke-elämysten tarjoamiseen.

 

Lisätietoja

Lue myös, miten päästötön sähkö tukee Ravintola Kerubin bisnestä ja arvoja.

Kiinnostuitko Priimaplus-sopimuksen hyödyistä majoitus- ja ravintola-alalle? Pyydä tarjous!

 

Pyydä tarjous

 

Aiheet: Pörssisähkö, Asiakkaana, Kokemuksia, Hinnankiinnityspalvelu